Een bus op de Zuidtangent bij Schiphol - Bron: http://www.zuid-holland.nl/hovnetwerkzhn |
De RGL was ruim een decennium het grootste hete hangijzer in de lokale en regionale politiek. In Leiden werden twee verkiezingen en een referendum over het onderwerp uitgevochten terwijl de provincie, die het project jarenlang door wilde drukken, uiteindelijk van gedachten veranderde. Nadat een deel van het budget was overgeheveld naar een nieuwe wegverbinding werd het project feitelijk onmogelijk.
Grootste onderwerp van discussie was nut en noodzaak ('we hebben toch al trein en bus') en de inpassing in de Leidse en Katwijkse binnenstad. 'Geen trein door de binnenstad' riepen bewoners die dachten dat de NS door de Breestraat zou gaan rijden. Ook de term 'Kindermoordenaar', de bijnaam van de Blauwe Tram die tot in de jaren '50 in de regio reed, kwam weer naar boven. Tenslotte hielp het feit dat de RGL werd gepresenteerd als losse lijn, zonder samenhang met het overige OV, niet bij de acceptatie onder de bevolking.
Het alternatief lijkt kansrijker. In plaats van één sneltramlijn komt er een netwerk van hoogwaardige buscorridors in het noorden van Zuid-Holland - naar het voorbeeld van de Zuidtangent in de regio Amsterdam. Ook gaan er vanaf 2018 vier in plaats van twee treinen per uur rijden tussen Leiden en Utrecht.
Deze oplossing kent een paar voordelen vergeleken met het RGL project: Ten eerste gaat het om een lijnennet dat meer delen van de regio bedient, in plaats van een losse lijn. Ten tweede kunnen de buscorridors stap voor stap worden ingevoerd, terwijl light rail pas functioneert als de infrastructuur af is.
Deze oplossing kent een paar voordelen vergeleken met het RGL project: Ten eerste gaat het om een lijnennet dat meer delen van de regio bedient, in plaats van een losse lijn. Ten tweede kunnen de buscorridors stap voor stap worden ingevoerd, terwijl light rail pas functioneert als de infrastructuur af is.
Naast de inpassingsdiscussie - die bij een busbaan net zo goed speelt als bij een tram - is het belangrijkste vraagstuk bij dit HOV project het budget: kan de provincie voor 481 miljoen zeven buscorridors aanleggen en het spoor verbreden? Het lijkt mij daarom zinvol om eerst één of twee corridors volledig aan te leggen en dan pas te beginnen met de rest. Wanneer er daarvoor toch meer geld nodig blijkt, kan een succesvolle eerste lijn de politiek beter over de streep trekken dan weer een gelikte presentatie.
Tenslotte wijs ik er op dat de Zuidtangent zo veel reizigers wist aan te trekken, dat er nu gesproken wordt over vertramming. Dat was altijd al een optie, maar blijkt nu veel sneller nodig dan gedacht. Als het Leidse HOV ook zo succesvol wordt, komt er misschien toch nog ooit een tram door de Breestraat.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten