dinsdag 26 juni 2012

Spoorboekloos rijden kan zonder vrachttreinen 's nachts

Bron: http://www.transport-online.nl   


Vrijdag stuurde ik deze brief aan de Volkskrant:

'Veel meer geluidsoverlast door vrachttreinen' schrijft de Volkskrant vrijdag. Het goederenvervoer per spoor neemt toe, en door de invoering van het programma hoogfrequent spoor (PHS) zou er alleen 'in de randen van de dag' en 's nachts nog plek zijn voor vrachtverkeer. De Volkskrant heeft de gevolgen voor omwonenden laten uitzoeken.

Dat meer treinen meer geluid betekent, onderschrijf ik. Maar dat vrachttreinen alleen 's nachts zouden kunnen rijden niet. Spoorboekloos reizen, dat met het PHS mogelijk wordt, is alleen in de spits nodig: 2 uur in de ochtend en 2 uur in de middag. De rest van de dag is 12 treinen per uur niet nodig. Dat blijkt uit het rapport 'Beter OV voor de stadsregio Amsterdam' dat de gemeente en stadsregio Amsterdam onlangs hebben laten opstellen [zie mijn post van 2 juni]. Als er buiten de spits minder passagierstreinen hoeven rijden, is er dus genoeg tijd en capaciteit over om goederentreinen overdag te laten rijden. Twaalf uur om precies te zijn: de dagperiode duurt 16 uur, min 4 uur spits. Een verschuiving van vrachtverkeer naar de nacht is dan niet nodig.

De teneur van het artikel dat half Twente 's nachts wakker ligt vind ik dan ook enigszins overdreven. Gezien dit soort berichtgeving doet het ministerie van I&M er daarom verstandig aan om duidelijk te maken wat omwonenden met PHS reëel kunnen verwachten.



Geen opmerkingen: